Lambaian Ramadhan

Image result for ramadhan

Assalamualaikum sekalian.

Dah bulan april dah.. 
Dah bulan rejab dah. 
nak menghampiri Ramadhan dah.

bagaimana persediaan diri kita.?
Allahu..
usah untuk kau dan aku menuding jari kepada orang lain, lihatlah diri sendiri,
bagaimana sebenarnya meraikan kehadiran Ramadhan. 

Allahu Akbar. 

Aku mohon Allah hadirkan kemanisan untuk aku dalam beribadah

walaupun sesungguhnya kemanisan ibadah sangat payah nak dapat.

Tadi aku dengar kuliah Syeikh Rohimuddin, katanya dalam satu kitab karya Imam Al-Ghazali, dalam ibadah itu, pertama sekali perlu ada ilmu. 

ilmu untuk memahami semua ibadah yang dilakukan. tatacaranya. syarat-syaratnya. tidak setakat melaksanakan tanpa menghayati. sungguh benarlah pembelajaran adalah sepanjang hayat kerana ilmu takkan pernah cukup untuk kita kerana ilmu itu seluas lautan. 

maka dari itu, berdoalah kepada Tuhan agar diberi kemudahan supaya memahami ilmu itu dan dapat diaplikasikan. 


jom sama-sama kau dan aku muhasabah diri supaya jadi lebih baik setiap hari
astaghfirullah
wallahu'alam
wassalam

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perlukah mutabaah amal?

Kelebihan zikir Ya Latif

Ghurur : Terpedaya