Jumaat, Disember 10, 2010

Tapi tak apa...


assalamualaikum...

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu.
tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu,
dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu.
ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

(QS , Al-Baqarah : 216)

apakah perasaan anda jika anda telah mencari wang dana untuk menuju ke sebuah destinasi secara bersama-sama dengan kawan, namun akhirnya dihalang daripada pergi atas beberapa sebab yang tidak boleh dielakkan.
 
ya, saya mengalami masalah ini, walaupun saya sedih pada awalnya, namun apabila melihat , tadabbur semula ayat di atas, saya menjadi beransur tenang dan tidak terlalu memikirkannya, bila kawan saya pulang, saya melihat gambar-gambar di paparan, saya kembali memikirkannya dan jadi amat cemburu...

saya cemburu sebab,
kawan saya dapat pengalaman,
saya tak dapat,
tapi tak apa...

kawan saya dapat merasai kemanisan ukhwah,
saya tak dapat,
tapi tak apa...

kawan saya dapat rasa bagaimanakah berhadapan dengan orang lama,
saya tak dapat,
tapi tak apa...

kawan saya belajar pelbagai kemahiran,
saya tak dapat,
tapi tak apa...

kawan saya belajar strategi harungi cabaran,
saya tak dapat,
tapi tak apa...

dan.,
kawan saya dapat semua yang berharga,
saya tak dapat,
tapi tak apa....

sebab saya tahu ALLAH itu lebih mengetahui dan percaturan Allah itu teramat baik berbanding dengan saya yang lemah, kerdil lagi hina...

saya kecewa bila tidak diizinkan, saya telah berbincang dan saya tahu sebenarnya, mereka yang menyampaikan keputusan kepada saya hanyalah percaturan manusia yang diilhamkan oleh ALLAH SWT... saya menyedari mereka juga manusia biasa...

walaupun saya tak dapat semua ini, namun hakikatnya (kenapalah saya senang sangat nak kecewa, kan setiap ujian tu ada hikmahnya yang tersendiri, kan?) saya dapat yang lain...
  1. English Intensive Class
  2. belajar jaga baby (Muhammad Sya'rawi bin Mohd Safawi - my nephew)
  3. aplikasikan pengendalian masa yang dipelajari (w/pun dah banyak kali belajar)
  4. ikut serta SPR (suruhanjaya pilihan raya), pendaftaran pengundi baru...
  5. masak cekodok jadi bentuk bulat (selalu leper je. heee)
  6. belajar dan hafal... (persediaan sikit-sikit)
  7. tahu harga emas dan keadaan ekonomi dunia yang merunsingkan seluruh negara
  8. pengalaman berharga yang saya tak akan lupakan..
banyak lagi saya nak katakan... tapi saya ada big M sikit dan adakalanya tak semua perlu diberitahu kan??? saya memang ingin bersama kawan, (siapa taknak?) namun ALLAH tahu yang tersirat segala sedangkan saya ni nampak yang tersurat je... Dia tahu saya mungkin akan menimbulkan sebarang konspirasi jika saya menuju ke destinasi, maka lebih baik tidak tuju ke sanakan? walaupun bersama hati yang lara saya lalui kehidupan saya tapi seperti saya maklumkan, saya tadabbur ayat dan dapat yang terbaik... insya-ALLAH...

pengalaman saya semuanya berharga dan mematangkan diri, bergaul dengan masyarakat terutama English Intensive Class dan SPR...kedua-duanya masih berjalan hingga ke hari ini.

terima kasih kepada yang terlibat secara langsung atau tidak dalam memori saya yang kali ini...
SYUKRAN TERUTAMANYA KEPADA ALLAH KERANA DIA TAHU YANG TERBAIK UNTUK HAMBA-NYA! khair insya-ALLAH, biiznillah....


p/s: maaf kalau ada ayat dalam post yang kurang difahami...


astaghfirullah wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih untuk komen dan ulasan anda... :D